Enligt Arbetsmiljölagen ska arbetstidsförläggningen säkerställa minst 11 timmars dygnsvila mellan arbetspassen vilket ska garantera återhämtning, säkerställa arbetskvalitet och minska sjukskrivningar. Det saknas forskning huruvida undersköterskor upplever återhämtning efter införandet. Syftet med denna studie är att undersöka om undersköterskor upplever ökad återhämtning och hur de har hanterat förändringarna som 11 timmars dygnsvila medfört. Studien resulterade i att informanterna som deltagit i intervjuerna upplever att återhämtningen och balansen mellan privat- och arbetsliv försämrats. Studien utmynnade i att förbättrade scheman och större delaktighet för undersköterskors skulle leda till bättre återhämtning och arbetsmiljö.